Kristiinankaupunki

23/309

Somekivi: Vanha tuulimylly

"Tänne voisi jäädä asumaan! Ihan kuin oltaisi ulkomailla" - meidän koko perheen kommentit Kristiinankaupungista.

Kristiinankaupunki oli jotain sellaista, jota ei oltu osattu odottaa. Kun ajoimme siltaa pitkin Kristiinaan, niin tuntui kuin oltais sukellettu rauhan tyyssijaan. Siellä ei ollut minnekkään kiire. Ei kenelläkään. Kaupungista huokui levollisuus, rauha ja leppoisuus. Se ihan uinui. Vietettiin siellä lopulta 2 päivää, koska rakastuttiin siihen fiilikseen.

Siis on aivan uskomatonta, miten voi kokea eri kaupungeissa erilaisia fiiliksia, vaikka ne sijaitsevat muutaman minuutin/tunnin päästä toisistaan, samassa maassa ja paikkakunnalla asuu samaa kansaa. Tämä on sellainen mysteeri, johon olisi todella kiva saada vastaus :) mutta saattaa jäädä saamatta....

Oli mielenkiintoista myös kuulla, miten Kristiinankaupungissa asustettiin ennen: puolet kaupungista oli suomalaisten käsityöläisten vallassa, eli sillä puolella oli kapeammat kujat. Toinen puoli oli ruotsalaisten merikapteenien, siellä taas oli leveämmät kujat. Tosi hauska oli huomata selkeä ero kaupungin keskellä olevalta pystykadulta.

Kristiinankaupunki on erityinen myös siksi, että se on Suomen yksi ainoista puutalokaupungeista, joka ei ole koskaan palanut! Kuulimme kummituskävelyllä, miten yksi kortteli paloi, jossa asui kylän yksi rikkaimmista kauppiaista. Kaikki hänen omaisuus tuhoutui ja ne mitä saatiin talteen, närpiöläiset varastivat. Kyseiseen kortteliin rakennettiin kirkko asuintalojen tilalle.

Kristiinankaupungissa me touhuttiin, oltiin, pyöräiltiin, ihasteltiin kauniita taloja ja kävelimme kapeita kujia, fiilisteltiin, kahviteltiin, leikittiin, juteltiin, uitiin ja saunottiin ... siis elettiin kuin konsanaan ulkomailla! Oltiin siellä kahdessa paikassa yötä: Pukinsaaren leirintäalueella sekä Krepelin huoneistohotellissa. Krepelinista kannattaa lukea lisää postauksesta... joka on varmasti Kristiina parhain paikka yöpyä!

Fun fact: Kristiinankaupungissa kasvatetaan perunaa noin 3000 hehtaarilla. Peräti kolmannes Suomen ruokaperunasta viljellään kunnan alueella. Kristiinankaupunki on siten maan suurin perunantuottaja.

Tuntui, että Kristiinassa aika pysähtyi, mutta nyt kun tehtiin listaa mitä kaikkea siellä touhuttiin, niin tehtiin paljon! Mutta se tunnelma siellä oli jotakin, aivan käsittämätöntä. Ihana.

Kristiinankaupungin 8 nähtävyyttä - kiva ja helppo tutustua kävellen tai pyörällä ajaen:

1. Myllykallio: Siellä on söpö tuulimylly, jonka juurelle jätimme myös somekiven. Kuultiin, että kallioilla on ollut joskus jopa yhdeksän tuulimyllyä.
  2. Ulrika Eleonoran kirkko: Kaunis punainen kirkko Kristiinankaupungin laidalla.
  3. Raatihuone: Ensimmäistä kertaa nähtiin Raatihuone. Se oli komea valkoinen rakennus komean puukujan  päässä.
  4. Lebellin kauppiaan talo: Täällä kävimme kummituskävelyn yhteydessä. Kerron blogissa lisää tästä tarinaa - jännittävää! Lebellin talon pihassa on myös suolamakasiini - ja sen seinät oli aivan uskomattoman pehmeät, koska suola oli imeytynyt hirsiseiniin. Aivan uskomaton.
  5. Kissanpiiskaajakuja: Kristiinankaupungin tunnetuin kuja. Ehei, ei siellä kuitenkaan kissoja piiskattu, vaan kuja on saanut nimensä merimiesten pieksemisestä. Mutta kaupungilla kävellessä ikkunoilla oli kissapatsaita ja on siellä kuulemma edelleenkin poikkeuksellisen paljon kissoja. Siellä liikutaan paljon jalkaisin tai pyörillä, niin kissat juoksentelevat siellä myös vapaana. Eipä ihme, tuntuu että kaupunki on tehty kissanpäivien viettoon!
  6. Juorupeilit: Kiinnitin huomiota outoihin peileihin ihmisten taloissa. Kerrottiin, että ne ovat nimeltään "juorupeilejä",, eli niistä pystyi seuraamaan eloa kadunvarrella omalta kotisohvalta. Tosi hauska. Onkohan näitä missään muualla?
  7. Merimuseo/ makasiini: Pysähdyttiin museon edessä olevalle leikkikentälle touhuamaan. Museo oli sinä päivänä kiinni, joten sinne ei menty. Saattaisi olla mielenkiintoinen kohde!
  8. Urheilukenttä: Ei sinänsä mikään nähtävyys, mutta lapset viihtyi siellä pitkään pelaten jalkapalloa, tennistä, skeittas yms. Helppo mennä ja paljon tilaa touhuta!

Eikä tässä ollut vielä kaikki...vaan lisää tullee:

Pukinsaari Camping

• Vietettiin yksi yö Pukinsaaren leirintäalueella. Se oli ihanan rauhallinen. Valittiin paikka aivan leikkikentän vierestä, meren rannan tuntumasta. Buukattiin sauna illaksi ... tehtiin herkullinen iltapala ja taas kerran, oltiin, pelattiin ja nautittiin elämästä. Pojat teki kirjakoulua ja sai taas muutamia matematiikan ja äidinkielen tehtäviä eteenpäin.

• Pukinsaaresta saa kuulemmati isoimmat jätskipallot (hah, tää oli se syy, miks mentiin tänne yöksi!). Harmiksemme, emme katsoneet kioskin aukioloaikoja, ja se avautukin vasta klo 14. Ei voitu jäädä odottamaan, koska Kanuunakalliot kutsui meitä! Jätskipallot jäi syömättä :) Onneksi Närpiössä sitten paikattiin tilanne!

Kanuunakalliot

• Kuvat kertoo kaiken <3. Kalliot merenrannalla oli jotakin niin kaunista. Siellä oli myös laavu, jossa syötiin lounas. Kanuunakallioiden laavu jää mieleen myös hyvistä keskusteluista perheen kanssa. Puhuttiin siellä toisten kunnioittamisesta, huomioinnista ja arvostuksesta. Joskus on hyvä niistäkin jutella perheen kesken.

Hotelli Krepelin

• Kokemuksestamme voimme sanoa, että varmasti Kristiinankaupungin paras hotelli. Aivan uskomattoman ihana paikka ja palvelu! Me niin oltiin kuin ulkomailla konsanaan. Eikä ihme, hotelli sijaitsi myös aivan Kristiinan sydämessä. Keskellä kaikkea. Lue lisää täältä.

Eleanora Bed & Brakfast

• Käytiin tyttöjen kanssa päiväkahvilla, vohvelilla ja pullalla. Oletko käynyt koskaan kahvilassa, jossa otetaan kengät pois jalasta? Tässä kahvilassa niin tehdään. Tilattiin syömiset ja mentiin terassille istumaan. Olihan se ihanaa istua ja vaihtaa kuulumisia vuoden ajalta. Itse syömiset eivät olleet erikoisia, mutta paikka itsessään kyllä!

Kummituskävely

• Nyt meni jännäksi! Tähän päätettiin meidän Kristiinankaupungin seikkailu - KUMMITUSKÄVELY KESKELLÄ PÄIVÄÄ! Aivan huikee juttu. Lue täältä lisää

Muutamia kohteita, joissa voisi seuraavalla kerralla käydä:

• Carlsro museo - ei käyty, koska oli tarkoitus mennä sinne kummituskävelyn jälkeen, mutta oli jo  pää täynnä Kristiinankaupungin historiaa

• Crazy Cat ja Jungmann - ravintolat - saimme kuulla, että nämä ovat mahtavat ruokailupaikat. Ei käyty syömässä ulkona, koska kokkailtiin Krepelinissa huoneistohotellissa itse ruokamme.

Me tullaan varmasti vierailemaan/olemaan Kristiinassa uudelleen. Koko meidän perhe rakastui siihen paikkaan koko sydämestään. <3. Siellä vaan oltiin.