Rautalampi

29/309

Somekivi: Maitolaituri kylän raitin varrella

Onneksi päätimme ajoittaa seikkailumme Rautalammille juuri Pestuumarkkinoiden aikaan. Tämä viehättävä pieni kylä, joka muuten saattaa jäädä monilta huomaamatta, herää henkiin markkinaviikonloppuna tavalla, jota on vaikea kuvitella etukäteen.

Kun saavuimme paikalle pari päivää ennen markkinoita, kylä näytti perin rauhalliselta – niin kuin mikä tahansa pieni läpiajokylä. Kirkko ja sen pitkä hautausmaa tervehtivät meitä toisella puolella tietä, ja toisella puolella tietä oli liikerakennuksia. Hiljaista ja seesteistä. Rautalammin noin 3000 asukasta elelivät arkista elämäänsä, eikä mikään viitannut siihen, mitä tulevana viikonloppuna olisi luvassa.

Mutta kun lauantaiaamu koitti, kylä muuttui kuin taikaiskusta vilkkaaksi tapahtumien keskipisteeksi. Pestuumarkkinat houkuttelivat paikalle väkeä yli 10 000 ihmisen verran – se on yli kolminkertainen määrä kylän asukaslukuun nähden! Ilmassa oli todellista markkinameininkiä, ja joka puolella näkyi ihmisiä, kojuja ja elämää. Ero oli aivan uskomaton! Rautalampi ei todellakaan ollut enää mikään hiljainen maalaiskylä, vaan vilkas ja eloisa tapahtumakeskus!

Historiaa

Rautalampi on ollut merkittävä paikka myös historiallisesti. Aikoinaan se oli 27 kunnan emäpitäjä aina Kyyjärveltä Rautalammille ja Pihtipuhtaalle saakka. Tämän menneisyyden aisti vahvasti vieraillessamme Rautalammin museossa – historia tuntui ikään kuin leijuvan ilmassa. Museon näyttelyt toivat esiin Rautalammin suuren roolin alueensa keskipisteenä.

Myös Rautalammin kirkko huokui historiaa. Vaikka sen ulkoasu saattoi meidän mielestämme olla hieman vaatimaton – ilman suuria koristeita tai ylellisyyttä – sen koko oli vaikuttava. Se on kuulemma Suomen toiseksi suurin puukirkko! Kirkon tarina oli myös kiehtova. Se on Carl Aleksander Engelin suunnittelema, mutta valitettavasti hän menehtyi jo 25-vuotiaana, eikä koskaan nähnyt kirkkoa valmiina. Kirkon rakentaminen vaati koko pitäjän yhteistä ponnistusta, ja jokainen kyläläinen antoi oman työpanoksensa rakennusurakkaan. Se oli todellinen yhteisön voimannäyte – kirkko, joka on rakennettu täysin kyläläisten käsin ja heidän varoillaan.

On helppo ymmärtää, miksi Rautalampi on joskus ollut suuri ja mahtava paikka, ja tuo vanha loisto herää henkiin joka vuosi syyskuun toisena viikonloppuna, kun Pestuumarkkinat tuovat elämää ja väriä kylän kaduille. Jos suunnittelet Rautalammille vierailua, suosittelen lämpimästi ajoittamaan sen juuri tuohon ajankohtaan. Se on kokemus, jota et unohda – mutta siitä lisää myöhemmin!

Rautalammilla on kaksi yöpymisvaihtoehtoa ja tutustuimme ja yövyimme niissä molemmissa.

Törmälän kurssi- ja leirikeskus

• Paikka, joka on auki ympäri vuoden ja itse asiassa ainut varteenotettava majapaikka Rautalammilla. Se myös sijaitsee aivan Etelä-Konneveden kansallispuiston läheisyydessä. Saimme sieltä käyttöömme huoneiston, jossa vietimme yhden yön. Siellä näimme aivan upeat revontulet ja paljon muuta. Siitä lisää täällä

Rämäkkä Holidays

• Leirintäalue oli jo sulkenut ovensa kesältä, mutta avasi karavaanareille paikat Pestuumarkkinoiden ajaksi. Siellä vietimme yhden yön. Lämmitimme rantasaunan ja nautimme upeista maisemista ja leppoisista löylyista. Unikin maistui kovan sateen ja ukkosen siivittämänä.

Etelä-Konneveden kansallispuisto

• Ennen kuin alkoi Pestuumarkkinoiden vilinä, päätimme tehdä pienen luontopolkuretken Etelä-Konneveden kansallispuistossa – ja ylläri ylläri! Sade tuli seuraksemme. Se ei kuitenkaan pysäyttänyt meitä vaan suuntasimme Rautalammin kirpputorille metsästämään kumisaappaita, mutta ei onnistanut. Niinpä päädyimme hakemaan S-marketista kertakäyttösadetakit ja otimme sateen haasteena vastaan.

Siellä me sitten tarvoimme, sateen piiskatessa ja maisemien avautuessa eteemme uskomattoman kauniina. Jylhät kalliot, kirkkaat järvet ja vehreä metsä kertoivat tarinaansa suomalaisten kansallismaisemien upeudesta. Mutta voin kertoa, että sade ei antanut armoa: kaikki lenkkarimme ja myös vaatteemme kastuivat läpimäriksi. Eihän ne kengät kerenneet kuivua päivässä, joten päädyimme kävelemään loppuajan crocseissa ja flip-flopeissa! Voin vain kuvitella, miltä me näytimme – Savolaiset nauttimassa syksyn markkinoissa kesäkamppeissa.

Kaikesta huolimatta, retki Etelä-Konneveden kansallispuistoon oli kaiken sen arvoinen, koska illalla asuntoauton lämmössä katsellessa Liiga-pelejä päätettiin ostaa koko perheelle vaellus paljasjalkakengät :). Sain myös -15% koodin jakoon, joten ole hyvä, tilaa itsellesi myös -15% alennuksella paljasjalkakengät klikkaamalla tästä linkistä!

Matti Lohen koulun "Pikkupestuut"

• Perjantai aamupäivällä järjestettiin Rautalammin yhteiskoululla pikkupestuut. Uskon, että valmisteluja oli tehty koko viikon kyseistä aamupäivän tapahtumaa varten.

Siellä oli myytävänä vaikka mitä herkkuja kahvin kanssa, makkaraa ja vohveleita, oli kirpparia ja arvontaa, myyjäisiä ja kaverikoiria, temppuratoja ja vaikka sun mitä!

Oli aivan mahtavaa vierailla koululla ja tutustua samalla toimintaan. Lapsista näki, että tää oli heille tärkeä juttu, kuten koko viikonloppu!

Morton konttiravintola

• Pestuumarkkina-aamu lähti meillä käyntiin Mortonin konttiravintolan aamiaisella. Ihmetteletkö sinäkin, että miten ihmeessä jossakin Rautalammilla on Morton konttiravintola? Eihän siinä kunnassa ole ku vajaa 3000 asukasta! No älä huoli, sitä ihmeteltiin mekin, mutta kun aamupalalle mentiin...meille avautui aivan uskomaton tarina. siis WAUWAUWAU! Lue lisää täältä.

Pestuumarkkinat

• Rautalammin vuoden kohokohta ja eikä suotta! Kylänraitti täyttyy kojuista, autoista ja ihmisistä! Oli het 15 eri metrilakujen myyjää, ruokakojuja jokaiseen makuun, lasten leluja, vaatteita ja kaikkea mitä nyt markkinoilla saattaapi tahtoa. Tänne varmasti kerääntyi koko Suomen markkinakauppiaat. Se oli todellaKIN näkemisen arvoista! Brian kävi ostamassa Brian-hotdogin, katseltiin taikureiden tekosia, ihailtiin vanhoja pukuja, juotiin kahveet, pyöräytettiin onnenpyöriä ja voitettiin ja käveltiin markkina-aluetta aka koko Rautalammin keskustaa ympäri ämpäri. Lopuksi vielä käytiin kannustamassa työhevoskisassa voittaja voittoon!

Tiedätkö mistä sana Pestuumarkkinat tulee?

• Pestuumarkkinat pohjauituvat keskiaikaan, jolloin Ruotsin ja Suomen yhteisen ajan varsinaiset palkkaussäännöt luotiin. Erityisesti Savon alue oli kuuluisa näistä tapahtumista. Pestuumarkkinat pidettiin yleensä syys-lokakuussa ja sen pääasiallinen tarkoitus oli toimia isäntien ja palkollisten välisenä kohtauspaikkana, jossa isännät pestasivat piiat ja rengit vuodeksi palvelukseensa. Aika hauska!

Sellainen oli meidän Rautalampi seikkailu - jäi kyllä iloisesti mieleen! Kiitos!