Tohmajärvi

16/309

Somekivi: Järventaus seurapirtti

Tohmajärvelle lähettiin 3h aikataulua myöhässä, mutta lähdettiin kuitenkin. Tohmajärvi on näppärä pieni kunta Pohjois-Karjalassa, joka yllätti meidät muutamalla pienellä jutulla. Olisimme halunneet käydä Karjalan Vintage-kaupassa sekä PuunSielu-paikassa, mutta koska lähdimme myöhässä, kyseiset paikat olivat jo menneet kiinni. Se vähän harmitti, koska kyseiset paikat olisivat varmasti olleet vierailun arvoisia kohteita! Jos sinua kiehtoo Vintage tai hirsiveistokset, niin kannattaa Tohmajärvellä poiketessa käydä kyseisissä paikoissa.

Tohmajärven yksi ylpeys on KatriHelenanRaitti, joka on kylän pääkuja. Suoraan sanottuna, ei siinä mitään ihmeellistä ollut - ehkä toivoin vähän ennemmän "jotain". Onhan Katri Helena kuitenkin aika tunnettu ja suosittu artisti Suomessa.

AHJO - sivistyskeskus

• Päädyttiin AHJO - sivistyskeskuksen pihaan - ja wowzaa sentään, mikä paikka! Siellä on Tohmajärven koulu, kirjasto, urheiluhallit sekä aivan uskomattomat harrastusmahdollisuudet. Siellähän meillä sujui tovi aikaa, koska Braikku kaivoi skeittilaudan esille ja lapset touhusi monipuolisessa leikkipuistossa. Koulun vierestä lähtee lenkkeilypolut, jotka muuntuu talvella hiihtoladuiksi. Ja oli siellä kotakin, jossa paistaa makkaraa ja nauttia nuotion lämmöstä. Urheiluhallin seinällä oli myös kuva keihäänheittäjästä, Seppo Rädystä. Pitihän sekin käydä ikuistamassa. Aivan mahtavat puitteet tohmajärveläisille harrastaa ja touhuta yhdessä! Tosi siisti paikka!

KIRKKONIEMI

• Tohmajärvi yllätti myös siinä, että siellä kirkko ei ole keskellä kylää! Saimme tietää, että kirkon ympärillä on paljon kivaa tekemistä ja yllätyttiin todella, kun kirkkoo ei näkynyt koko kylällä. Laitettiin mapsiin koodit, ja sepä kertoikin, että sinne on matkaa 8km. Mitä ihmettä? Tähän asti joka kylällä on kirkko ollut keskeisellä paikalla. Nooh, Kirkkoniemeen ajettiin. Kannatti. Kun kaarrettiin viimeinen tienmutka vasemmalle ja Tohmajärven kirkko avautui edessämme mäellä, niin ei voinut muuta kuin henkeä haukoa. Kyllä taas kerran parhaimman paikan on kirkko kylältä saanut! Miettikää, järven rannalla, iso puuristikirkko ja niin kauniisti laitettu ympäristö! Kirkkoa ympäröi myös pappila sekä muut historialliset paikat, joissa toimii tänä päivänä kesäkahvilaa jne.

• Käppäilimme kirkon pihalla ja vaan ihastelimme. Siellä näkyy vahvasti myös sotahistoria, kuten koko Tohmajärven pitäjässä. Muistomerkkejä on vähän joka puolella. Koska kirkko sijaitsee mäellä, niin sieltä oli myös tosi komeat näköalat järvelle. Käveltiin mäkeä alas rantaan ja matkalla löydettiin geokätkökin :). Rantaa oli laitettu mukavaan kuntoon, siellä oli leikkipuisto, hyvät retkeilypaikat sekä uimaranta. Ajateltiin, josko sinne voisi jäädä yöksi, mutta ei päästy autolla rannalle, joten oli etsittävä joku muu yöpaikka.

• Tohmajärven kirkolta lähtee myös kiva luontopolku Aconitum-kierros. Sen pituus on n.5km ja se on myös Tohmajärven ylpeys. Ei kierretty kierrosta myöhäisestä ajasta johtuen, mutta monet tohmajärveläiset sanoi, että se kannattaa kiertää. Matkalta voi löytää aarteita luonnosta ja todella kauniita maisemia. Kuultiin, että jopa Suomen kaunein koivumetsä on matkan varrella?

Oli kyllä näkemisen arvoinen kohde! Suosittelen jokaiselle poikkeamaan Tohmajärven Kirkkoniemessä.

Nenosenlammen uimaranta

• Yöpaikkaa etsiessämme veden ääreltä, silmiimme sattui tämä paikka. Ajattelimme antaa sille mahdollisuuden ja ajettiin sinne. Matkalla puhuttiin lasten kanssa, että ollaan vaan alle 10km Venäjän rajalta - niin lähellä! Niiralan rajanylitysasema on ajotien päässä, mutta ajateltiin, että jätetään käynti siellä väliin, koska

Ilomantsi-seikkailulla tullaan käymään Suomän itäisimmässä pisteessä! Ai että miten kirkasvetinen, kaunis lampi me löydettiin. Ja huomattiin, että se oli myös paikallisten suosima uimapaikka! Monet juttelut käytiin rannalla ja nautittiin todella upeasta uimarannasta. Aamulla vielä aamupulikoinnit ja sitten lähdettiin jatkamaan matkaa.

Galleria Savipaja

• Matkalla Galleria Savipajaan ajettiin Petravaaran Tsasounan ohitse. Se ei ollut yhtä näyttävä, kuin Joroisissa, joten ei pysähdytty sen kummoisemmin ihmettelemään vaan mentiin suoraan Savipajaan. Olihan se monen mutkan ja mäen takana, kirjaimellisesti keskellä ei mitään. Mutta voi että miten kauniissa, voisi sanoa Suomen kansallismaisemassa Galleria "lepäsi". Taiteilija oli tehnyt navettaan työpajan sekä myymälän, jossa vietettiin hetki aikaa.

• Emppu on aivan hullaantunut keramiikkaan, niin meni hetki, kun löytyi oikeat matkamuistot. Halusin jotakin hyödyllistä, joten mukaan lähti vihreä tarjouluastia, mutta myös jotain enkeliä, koska se on taiteilijan "tunnus". Laitoin myös tilaukseen pari lautasta.... koska ihastuin niin valtavasti! Vaikka Galleria on monen mutkan takana, niin käynti siellä kannatti!

Järventauksen seurapirtti

• Tätä paikkaa monet paikalliset suositteli - ja totta kai me löysimme tiemme sinne. Pirtissä toimii Marttakahvio sekä kirppari. Sattuipas vielä sopivasti ilmaiset munkkikahvipäivät - mutta ostettiin me pari vohveliakin, hillolla ja kermavaahdolla, koska sitä suositeltiin. Kirpparilta etsittiin Kiteen superpesisotteluun sopivat vaatetukset. Koska pitäähän sitä lähteä peliä katsomaan asiaankuuluvilla vaatteilla! Kiteen seikkailulla näette, minkälaiset asut löydettiin! Järventauksen seurapirttiin jäi myös somekivi - joten käykääpä bongaa se sieltä!

Sieltä matka jatkui Kiteelle... ajeltiin ihania kyläteitä, välillä hiekkaa ja välillä asfalttia. Tohmajärvellä on paljon peltoja...ohra- ja kaurapeltoja....oli kyllä super kauniit maisemat. Meidän ajopelinä on 309-matkailuauto, niin sillä ei pahemmin kiirettä pidetä, saadaan ihan rauhassa nauttia Suomen kansallismaisemista!